Spørsmål og svar fra Åndalsnes

IMG_3257.jpg

Hadde gleden av å dele Talentets Indre Kamp budskapet på Rauma kulturhus i går kveld. Publikum stilte spørsmål underveis, og her er svarene på de jeg ikke rakk å prate om. Her er mine tanker rundt de resterende spørsmålene som ble stilt:

Hvordan få motivasjon til å trene?

Tenk over: Hva slags effekt ønsker du å oppnå? Hvorfor er det viktig for deg å trene? Når du vet dette - og du kjenner at grunnen til at du vil trene kommer innenfra så er du klar. Men det betyr ikke at du alltid kan regne med at motivasjonen kommer til å dra deg ut døren. Du kommer til å få dager der unnskyldningene presser på. Mye å gjøre på skolen, sliten, vondt i vilja... Dette er vanlige feller å gå i, og det fører det ikke nærmere målet ditt. Hvis du virkelig vil dette så gjennomfør. Også på de dagene hvor motivasjonen er lav.

Tenk deg om: Hva er det som gjør at du gjennomfører? Er det noen løfter du har gitt deg selv? Er det noen løfter du har gitt andre? Er det å oppleve mestring/ utvikling? Noe annet?

Hvis det er viktig for deg å gjennomføre noe du har lovet andre, så forplikt deg til noen som forventer at du dukker opp. Spør en lagkompis om han vil løpe intervaller sammen med deg.

Hvis du blir trigget av å leve opp til noen indre løfter lag noen setninger som du vil leve etter. Ha dem tilgjengelig  og synlig for øyet hver dag. Snakk også høyt om dette til dine nærmeste- spesielt i startfasen, og be dem gi deg tilbakemelding på når de tar deg på fersken i å leve i tråd med dette. Etterhvert vil du merke at omverdenen begynner å behandle deg som en som har disse verdiene/ egenskapene. Og da er den enda lettere å leve i tråd med de, fordi det er det som blir forventet fra folk rundt deg.

Blir du trigget av mestring/ utvikling så finn ut hvordan du kan måle fremgangen din. Og minn deg selv på hvorfor du gjør dette.

 Til trenere: Anbefaler dere å lese om selvbestemmelsesteorien, forskningen rundt mindset av Carol Dweck, Ph.D, styrkebasert ledelse og Gretchen Rubin sine teorier for å vite mer om hvordan motivere mennesker.

Hva gjør vi med trenere som gjør stor forskjell på spillere utifra talent?

 Dette er veldig vanlig. Anbefaler dere å sjekke ut Rosenthal-effekten og hvordan vi lever opp til det som blir forventet av oss. Trenere som plukker ut «talenter» har ofte god intensjon. Utfordringen er bare at på samme måte som andre mennesker har også disse trenerne behov for å ha rett. Det betyr at når et talent er plukket ut, så vil treneren lete etter beviser for at han eller hun har valgt rett. Så: Hvordan løse dette?

For spillere: Dersom du er en av de som ikke får den responsen du skulle ønske fra treneren din og kanskje skulle ønske at du ble mer sett så kan jeg anbefale deg å huske på at treneren din ønsker å ha rett;) Slik kan du gå frem:

Hei coach, Jeg har innmari lyst til å utvikle skuddet mitt ( eller en annen ferdighet) , og jeg spiller her på dette laget fordi jeg har så stor tillit til deg som trener. Du er innmari god på å utvikle spillere. Kan du hjelpe meg med denne oppgaven? Hvordan tenker du at jeg kan trene for å få det til? Kan du hjelpe meg på treningene fremover for å øve inn rett teknikk, og se om jeg har fremgang?

Her har du anerkjent treneren – noe de fleste liker, og du har gitt han/hun en fokusoppgave. Treneren din har lyst til å ha rett, og når du får svaret på hvordan du kan jobbe, så vil din trener mest sannsynlig se etter bevis for at det han har sagt stemmer.

Når det er sagt: Dette krever at du gjennomfører, og klarer å stå i at treneren også er vanedyr, og at de første treningene i ettertid kanskje er du som må dra lasset og minne om hva du ønsker å trene på. Eks:

Kan du se på meg nå, når jeg trener på dette skuddet vi snakket om?

 
Hvem av lagvenninnene dine er flinkest å bygge opp andre og hvorfor?

- Jeg har vært heldig å spilt med mange lagvenninner som er gode på å bygge andre opp. Personlig vil jeg trekke frem begge Løkene (Heidi Løke og Lise Løke) Som ekstremt gode til å se og løfte andre mennesker, uansett hvor mye spilletid de har på laget. De inkluderer spillere ved at de hele tiden er på jakt etter utvikling, og kommer med forslag til hvordan vi kan utvikle spillet, og trene sammen også utenfor treningstidene. Både Heidi og Lise er rå på å fokusere på det som gagner laget. Snakker alltid positivt om andre mennesker, og hver gang de har mulighet til å snakke godt om en lagvenninne gjør de det. De ser alle, og tar også vare på de menneskene som hjelper oss og jobber frivillig for at vi skal få spille håndball. De tar seg tid, prater og er nysgjerrige på menneskene de møter i hallen. De tar seg alltid tid til de yngre i hallen som ser opp til dem og vil ha autograf eller prate. ALLTID.

Den jeg har lært aller mest av, er kona mi Gro Hammerseng- Edin, som er den mest fantastiske kapteinen jeg noensinne har hatt i et lag. Og noen av grunnene til det er at hun evner å gi kritiske tilbakemeldinger på en måte som gjør at jeg føler at jeg har fått et kompliment. Hun jobber hver eneste dag med at alle skal ha det bra - selv når hun selv kjemper indre kamper klarer hun å kikke utover. Eks: I alle intervjuer Gro gjør namedropper hun noen andre som har gjort noe bra. Gro står alltid opp for flokken sin, våger å ha en tydelig stemme der andre tier, og tar alltid ansvar for at hun selv er på topp. Kort eks: Hvis hun er sliten legger hun seg tidlig fordi det er viktig for laget at hun er uthvilt.

Hva er de beste rådene du kan gi en trener?

Skap trygghet i gruppen - og få alle spillerne til å innse at de har makt over sin egen utvikling.

Mitt råd i kamp: Våg å vær konkret i tilbakemeldingene. Eks fra håndball:

Pause på 10 min. Inni hodet til spillerne er den indre dialogen på topp. Hvis du som trener da i tillegg bruker stemmen din i 10 min er det minimalt hva vi får med oss. Gi oss en-to konkrete beskjeder. Det er det vi makter å ta inn. Hvis det er for lite for deg så gi en og en spiller et godt tips.